Necessitats mesh 2024

Aprofito que algú pregunta per obrir aquest meló, aquesta vegada per aquí, a veure què passa

Per a totes aquelles persones interessades en la mesh, intento deixar aquesta llista de problemes, tasques, etc.

Em comprometo a anar actualitzant-lo

Problemes

1. Convé disposar d’un firmware actualitzat (el sistema es basa en openwrt, el hardware és volàtil, per tant, per al suport de hardware s’ha d’estar més o menys al dia). Hi ha 3 esforços complementaris, alternatius:

1. Originalment hi havia qmp.cat, una de les contres més importants és que pot reinicialitzar la configuració d’un dispositiu i que per tant requerir accés físic a l’antena. Referent: @rogerpueyo
    2. Jo mateix vaig fer temba, que vaig començar a reescribir-lo com a temba.sh (en shell posix) però no ho vaig acabar. Referent: @exopedro
    3. Libremesh podria adaptar-se també a les nostres necessitats, però convindria trobar-li el punt per a que funcioni; amb el temps van permetre tenir una configuració estàtica o fixa, per tant perfecte. Referent: @ilario
    4. Sobre la base de lo que s’ha fet en qmp i temba, en llorenç està instal·lant adhoc alguns equips amb versions de openwrt recent: concretament, de la openwrt 22 (openwrt ja va per la 23), però no és ideal per la falta de reproducibilitat del sistema, etc. Es podria però trobar la nova plantilla i dependències per actualitzar firmware. Referent: @llorenc
  2. El protocol de routing que s’utilitza, bmx6, és inestable, si passéssim a bird, tenim les avantatges de fer servir un daemon de routing mantingut que conté tant babel com bgp, els dos protocols que acostumem a fer servir.

1. Castellar del Vallès va migrar la xarxa de bmx6 a bird2 amb babel amb èxit una xarxa de 6 o 7 nodes, simplement va copiar un senzill script de configuració de 20-30 línies. Referent: xarbot (no té de moment usuari a agora), però @exopedro pot fer de pont
  3. Flash de dispositius s’ha tornat recentment més complicat. Opcionalment, es podria buscar alguna facilitació (per tal de fugir d’instruccions específiques enrevessades). Podria ser interessant tenir el netboot de mikrotik per facilitar la instal·lació en aquest tipus d’antenes (si és que continua sent fàcil flashejar en openwrt dispositius amb mikrotik). Treball parcial: GitHub - ap51-flash/ap51-flash at marek.lindner/netboot-mikrotik. Alternativament, hi ha un parell de scripts d’automatització no publicats, aquest sí però s’ha quedat antic.

Iniciatives relacionades

digicòria és un projecte col·laborador del canòdrom i amb aquesta iniciativa s’intenta donar un espai d’experimentació comunitària i tècnica al voltant de les xarxes comunitàries. En aquesta mateixa àgora hi ha un espai per les trobades tècniques i pels tallers pels usuaris i/o públic

1 'M'agrada'

Confirmo el que diu Pedro sobre LibreMesh:
es poden incrustar configuracions el les imatges fent servir els network-profiles. Documentació aquí:
https://libremesh.org/development-network_profiles.html
També, es pot incrustar en la mateixa imatge les configuracions específiques per diferents routers indicant els MAC addresses, com podeu veure aquí:

Jo personalment estic encantat de buscar un moment per quedar i veure el que fa falta afegir o escriure la configuració.

Per ara, lo que está suportat en LibreMesh és només batman-adv + babeld.
Hi ha un paquet de BGP amb BIRD1 però ningú el manté des de 5 anys… lime-packages/packages/lime-proto-bgp at master · libremesh/lime-packages · GitHub

També, estem empenyant per fer una release de LibreMesh en aquests mesos.

1 'M'agrada'