Reclama el teu router

Apunts de la sessió

continguts proposats

  1. aspectes legals
  2. comunitat que cerca nous routers Hardware Questions and Recommendations - OpenWrt Forum
  3. veure si el router es pot alliberar. cercador: ‘model router openwrt wiki’
  4. router com a repetidor, comparativa amb regleta elèctrica
  5. alliberar. programari lliure vs programari privatiu
  6. què és openwrt “el linux dels routers”

continguts de la sessió

presentaciones

  • introducció a digicoria (presenta Bruno): grup resident canòdrom, anàlisis dels usos d’internet. en la cerca de les eines que ens fan sobirans. en la sessió anterior vam veure alternativa a google drive, estratègies per un ús conscient de la tecnologia i internet. normalment fem una trobada per mes, a primavera farem una mena de hackathon o install party on instal·larem una xarxa de experimental de proves mallada que es podrà utilitzar al canodrom, per desplegar aplicacions de proves

  • drets a tenir routers amb privadesa. i si tinc un router a casa, com ho puc fer srevir d’altra manera. com sabem quins routers podem alliberar. rotllana de presentacions.

  1. A: saber com alliberar-lo, aprendre com funciona tot. quan he vist el títol de la sessió em va atreure que es podria tenir un control sobre això
  2. B: una mica com diu la flo. he treballat una temporada a canòdrom sobre programari lliure, m’he instal·lat linux, aprofundir, tinc un router que li puc donar sortida (parell de routers), com aprofitar-los. tenir internet lliure, si es pot fer servir com a repetidor. prestacions. (coneixements tècnics limitats). marc legal. aprofitar router
  3. C: curiositat, l’ampliació de coneixements. coneixement basic pero adelantat. amb el mon d’internet i les xarxes. estic seguint de prop projecte guifi.net, encuriosit, de lo que es pot explicar
  4. D: ampliar conocimientos. mi nivel es básico. conectarte a la red y poco más. si hay router antiguo si se puede dar algún uso
  5. E: vaig estudiar aquests temes a l’universitat. m’ha mogut, temes legals, router companyia de telèfons, si el puc trastejar perque l’he de retornar. quines coses hauria de buscar per fer-ho. objectiu, fer selfhosting. no fer-ho en LAN de casa, sino en una LAN diferent (DMZ) (virtual machine?)
  6. F: he visto estos cursos voy a aprender. quiero familiarizarme más con el ordenador.
  7. G: mesh networks, peer to peer stuff

contenidos

  • conocimiento general de los routers
    • puertos amarillos: red más local, LAN (capa 2), clientes
    • puertos azules: internet, WAN. muchas veces en lugar de un puerto ethernet, hay un puerto para fibra óptica
    • router liberado:
      • qué software utilizas en tu router
        • router del operador: inherente conflicto de intereses por ser proveedor de servicio y controlar la red de nuestra propia casa
        • liberación 1. comprar router que no es del operador (el proveedor nos lo puede impedir, aunque probablemente es ilegal como veremos después). obsolescencia programada
        • liberación 2. que el sistema operativo del router sea libre
      • a través de qué medios estoy accediendo a internet (proveedor)
    • FullHD 4 y 8 Mbps, 4K 20 Mbps; por otro lado nos están ofreciendo conectividad de 300 Mbps, 500, 600, 1 Gbps. más ancho de banda, pago más y no lo necesito
    • ONT: Cómo llega la fibra óptica en casa? Un router con entrada de fibra, o un aparato para fibra separado, que está conectado al router? Con un aparato separado es má facil liberar el router.
  • aspectos legales
    • como contestar la pregunta: porque debemos liberar nuestros routers? que ventaja nos trae este cambio?
      • libertat de instalar lo queremos en nuestros aparatos
      • saber que el router no comparte nuestros datos
    • FSFE:
  • router en casa, no sé qué hacer con él
    • si la compania no te permite cambiar a otro router, una opción es poner un router en cascada, como una puerta de tras de la puerta principal de la casa
  • cómo buscar si mi router está soportado, es decir, se puede liberar
  • selfhosting, LAN, DMZ (más técnico)

contenidos siguiente edición

  • sesión práctica sobre openwrt.org (hay sesion el 2 de junio, domingo, 9h-15h donde vamos a cacharrear routers y instalaremos la red experimental)
  • update de la situación legal en Espanya

Editada l’entrada principal amb els continguts de la sessió