P-2025-2 Quant a serveis de xarxes socials a eXO

Autoria: @rita , @exopedro

Aprovat en Assemblea General Ordinària 2025


Quant a serveis de xarxes socials a eXO

1. Introducció

A l’eXO podem utilitzar mitjans socials publicitaris però no els promocionem. A més, evitem posar-hi contingut exclusiu i no paguem diners per serveis de posicionament.

Recomanem utilitzar els espais propis de comunicació, veure detall en P-2023-17 Canals de comunicació eXO. Per tal de reduïr l’exposició de dades sensibles, en aquests llocs procurarem minimitzar l’ús de rastrejadors externs, així com els anuncis i la promoció de les xarxes socials publicitàries.

A tals efectes, ens sumem a la campanyeta +RAP! per visibilitzar que una altra comunicació és més que possible i que algunes ja la posem en pràctica. +RAP per tothom!

2. Definicions

  • Xarxa social publicitària: és la definició del tipus de servei de xarxa social que volem evitar promoure a l’associació. Consta, en general, de llicència privativa, centralitzada en una plataforma no federada, i operada des d’una empresa privada i des de fora de Catalunya.

3. Bones pràctiques per a la comunitat d’eXO

Que no es caracteritzen per ser una prohibició, sinó per incentivar discussions i espais de qualitat.

En la mesura del possible:

  1. Utilitza els espais propis de comunicació d’eXO, si aquests espais no s’adeqüen a lo que necessites, potser és que no estan prou bé explicats com funcionen, o que podries aportar alguna millora.
  2. Si necessites compartir un enllaç o contingut, evita que sigui cap a una xarxa social publicitària. Busca si hi han enllaços alternatius disponibles cap a la mateixa informació, o a través de passarel·les que garanteixin més drets per a les usuàries.
  3. Evita derivar discussions cap a xarxes socials publicitàries. Reflexionem com els podem derivar cap a altres tipus de plataformes que siguin més sobiranes.

4. La presència d’eXO en les xarxes socials publicitàries

eXO s’adhereix als principis de la RAP (Resistència a l’Agressió Publicitària), i incentiva la seva aplicació en altres espais i plataformes.

Per a més informació visiteu aquestes fonts: (1) Resistència a l’Agressió Publicitària s’infiltra a les xarxes «socials», (2) Campanyeta +RAP!.

  1. Usar sense promocionar.

  2. Evitar contingut exclusiu.

  3. Evitar contribuir econòmicament.

5. Excepcions a l’aplicació de la RAP per projectes específics

Som conscients que determinats finançaments de projectes a vegades condicionen amb que l’avaluació del seu èxit sigui en base a mètriques de seguidors o visualitzacions en determinades plataformes que entren en la categoria Xarxa social publicitària. O que estratègicament pot haver cert interès en promocionar el seu ús pel bé d’algun projecte en concret per un moment determinat.

Històricament, a eXO n’hi ha hagut projectes d’aquest tipus que ens ha permès fer moltes coses, i el model d’aquesta proposta és el de incentivar l’aplicació de la RAP allà on sigui possible, i on no es pugui, denunciar que no s’està fent i per quin motiu.

En aquest sentit, per a aquests projectes que necessitin l’excepció, requeriran de:

  1. Informar a través de tots els canals de comunicació relacionats amb el projecte i en interaccions en públic el motiu pel qual no es pot aplicar la RAP en aquest projecte.
  2. Durant la rendició de comptes del projecte a l’Assemblea General, el projecte explicarà per què i de quina manera ha beneficiat a les Xarxes socials publicitàries, i com ho ha comunicat segons el punt anterior.